Ile mocy tkwi we Frostbite 2?

Ile mocy tkwi we Frostbite 2?

Postawione w tytule pytanie jest dość istotne w kontekście nowych konsol. Nie ulega wątpliwości, że architektura PlayStation 4, która pozwala jej dynamicznie zarządzać 8 GB RAM (pamięć może być przydzielona do typowych zadań lub karty graficznej), daje deweloperom pole do popisu.

Silnik Frostbite 2, który po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć w Battlefieldzie 3, pojawił się na rynku w dość dziwnym okresie – z jednej strony o nowych konsolach mówiło się jeszcze półgębkiem, a z drugiej „stara gwardia” miała już za sobą najlepsze lata. Zresztą, właśnie z powodu mocno ograniczonych możliwości PS3 i X360 DICE musiało włożyć sporo pracy w to, by gra uruchomiła się na wszystkich wiodących platformach. Niemniej jednak to właśnie Battlefield 3 był jedną z tych gier, która dobitnie pokazała, że czas już wysłać obecne konsole na emeryturę.

BF3 Screenshot

Frostbite 2 okazał się być silnikiem na tyle elastycznym, że można go było przystosować do wielu gatunków gier. Nic więc dziwnego, że niema z miejsca stał się on najważniejszą kartą przetargową EA. Choć gier hulających na Frostbite 2 nie było dotychczas zbyt wiele (w zasadzie oprócz Battlefielda 3 były to tylko dwie produkcje — Need for Speed: The Run i Medal of Honor: Warfighter. Nawiasiem mówiąc, znamienne jest, że obie gry okazały się klapą, a nikt oprócz DICE nie potrafił wykorzystać potencjału technologii), koncern ma w zanadrzu jeszcze kilka tytułów. Tylko w tym roku mają ukazać się jeszcze Army of Two: The Devil’s Cartel, Command & Conquer czy Dragon Age III: Inquisition, a w dalszej perspektywie jest także kolejny Mass Effect i Need for Speed.

No i jest jeszcze Battlefield 4. Perła w koronie EA; gra, na którą większość branży czeka z zapartym tchem. Gdyby DICE i EA chcieli dotrzymać dotychczasowego cyklu wydawniczego, gra musiałaby ukazać się mniej więcej w październiku tego roku. Trzy miesiące przed premierą PlayStation 4. Gra działałaby na tym samym silniku Frostbite 2 (trudno oczekiwać, by z X360 i PS3 dało się wycisnąć jeszcze więcej mocy) i… była by jedną z ostatnich gwiazd obecnej generacji. (Co samo w sobie nie jest takie złe — Rockstar na razie też planuje „zakończyć” żywot konsol pod znakiem GTA V). Nie da się jednak nie zauważyć, że pokusa opóźnienia premiery o kilka miesięcy i zaprezentowania odświeżonego silnika — Frostbite 2.5? — jest naprawdę wielka. Zwłaszcza, że będzie to kolejna okazja do zmierzenia się z konkurencyjnym cyklem Call of Duty. Ptaszki ćwierkają, że tym razem gra Infinity Ward będzie działać na nowym silniku… więc zapewne też nie ukaże się w typowym, listopadowym okienku, i zostanie „opóźniona” do czasu debiutu nowej generacji.

Command & Conquer screenshot

Zmiany [zaprezentowane w PS4 – przyp. Wilku] nie są dla naszych zespołów niespodzianką. Od miesięcy badaliśmy i rozwijaliśmy nową technologię. Producenci konsol, którzy widzieli efekt naszych wczesnych prac przyznają, że oprogramowanie EA przeznaczone dla nowej generacji wygląda zdumiewająco. Na początku tygodnia mieliśmy spotkanie z 500 menedżerami sieci GameStop, którzy zobaczyli małą zapowiedź Battlefielda 4. Gra została nagrodzona owacją na stojąco – opisuje Frank Gibeau z Electronic Arts.

Jaka więc przyszłość czeka Frostbite 2? Czy będzie to skazany na zapomnienie silnik, który pojawi się w zaledwie garstce zapowiedzianych już produkcji, bo DICE przyszykuje kolejną wersję na PS4 i nowego Xboxa? A może w obecnej technologii tkwi tak duży potencjał, że silnik czeka świetlana przyszłość? Tego dowiemy się pod koniec kwietnia lub na początku maja — wówczas, gdy EA oficjalnie zapowie czwartego Battlefielda.

Hooah!

 


Komentarze

Portret użytkownika I Am Legend PL

jaram się Jeśli to wszystko

jaram się :) Jeśli to wszystko prawda, to 2013/2014 zapowiada się super !

Portret użytkownika Wojtak213

A ja się nie jaram Po tamtym

A ja się nie jaram :P Po tamtym roku, raczej wątpię że kupie jakąś grę od EA, może jeśli będzie to Mirror edge 2, a tak to, jestem zawiedziony na całej linii. Battlefield 4 prawdopodobnie nie będzie oferował niczego nowego, gra która jest robiona specjalnie pod nowe konsole, nie może być dobra. I ogólnie fps mi się znudziły, gdzie nie spojrzysz, ta sama gra tylko pod innym tytułem... Nie dzięki.

Portret użytkownika Olson

Gdzies czytalem, ze BF3

Gdzies czytalem, ze BF3 wykorzystywal tylko 30% możliwości FB 2.0, a BF4 ma zwiekszyc ten wskaznik do 80%.

Portret użytkownika Ciarkazz

na ps3site pisali chyba o

na ps3site pisali chyba o tym:
"Wg. wcześniejszych plotek BF4 ma wykorzystywać 70% mocy Frostbite’a, podczas gdy BF3 wykorzystał tylko 30, czyli można oczekiwać sporego skoku jakościowego. Oczywiście mowa tu o nex-genach i PC."

Szczerze, nie interesuje mnie to że BF4 nie będzie oferować nic nowego, ja jestem gotów wydać kolejne 130zł po to aby stracić 200h w ciągu 2 miesięcy, bo póki co ŻADNA gra nie wciągnęła mnie w multi jak BF3

Portret użytkownika Biały Wilk

To tylko plotki z forum

To tylko plotki z forum chińskiego serwisu Chiphell, napisane przez kolesia, którego kolega ma znajomego w EA -.- (http://www.chiphell.com/thread-587771-1-1.html). Żadne tam oficjalnie informacje. Jeśli o mnie chodzi, brzmi to jak kompletna bzdura — nie bardzo umiem wyobrazić sobie, gdzie niby te pozostałe 70% miało by być dopakowane. Lepsze tekstury? Do tego nie trzeba żadnych zmian, wystarczy większa ilość pamięci karty graficznej. Ciekaw też jestem, kto i na jakiej podstawie oszacował te 30% BF3 nie wiedząc tak naprawdę, co dokładnie przyniesie nowa generacja (zauważcie, że samo Sony nie jest jeszcze pewne wszystkich aspektów konsoli).

Portret użytkownika Arturo69

Mam BF3 prawie od premiery

Mam BF3 prawie od premiery (kupiłem miesiąc po premierze) no i przegrane tylko 70h... byłoby więcej gdybym miał potężniejszego PC. A tak to ciułam w serie MW... no ale cóż trzeba będzie kupić PS4 dla Watch Dogs, InFamosu, Killzone i BF4 ;P

Portret użytkownika Ciarkazz

Ja kupiłem preordera bfa

Ja kupiłem preordera bfa jakoś miesiąc przed, chwile potem wymieniłem całego PC'ta bo stary blaszak który miał już 8lat nie dawał rady w niczym poza CS:S przy 30fps (po wymiennie karty z MX440 na FX5200)
Po tamtej premierze bf tak mnie wciągnął że dosłownie nie było mnie widać na dworze po premierze. nuda nastąpiła po 200h przegranych i ukazaniu sie b2k. tam zalewie przegrałem zaledwie 30h, gra się znudziła przestałem grać na około miesiąc i wróciłem do gry gdy kumpel kupił sobie bf'a to dopiero mnie namówiło do powrotu (wiadomo, jak się ogląda troll'ingi z bf'a z C4 + Mav to samemu chce się wypróbować takie coś)

Teraz czekam na BF4, i też planuje PreOrder'a (chyba że publiczna beta będzie tragedią) to zostane przy Bf3.

Portret użytkownika Deadly_Shadow_PL

Przy okazji BF3 po raz

Przy okazji BF3 po raz pierwszy zdecydowałem się na preorder i nie żałowałem. Gra mimo wielu niedoskonałości ma w sobie coś, co przyciąga na długie godziny, zwłaszcza jeśli ma się możliwość grania z jakąś fajną ekipą.
Mam nadzieję, że w "czwórce" dodadzą opcje, o których Wiciu wspomniał i nie będzie znów jednego wielkiego Bugerfielda kilka miesięcy po premierze...

Portret użytkownika wiciu

Frostbite 2 to generalnie

Frostbite 2 to generalnie ładna grafika i dobra fizyka gry. Jeśli chodzi o multi, czyli engine sieciowy to katastrofa. Pytanie proste, dlaczego nie ma w grze trybu scpectatora? Dlaczego nie można nagrywać demek? I dlaczego nie ma w BF3 wiele innych podstawowych w multi ficzerów które maja starsze gry (choćby Homefront)? Bo silnik Frostbite2 jest kompletnie nieprzemyślany do grania w sieci. Sami dveloperzy twierdzą że dostosowywanie możliwości gry pod esport, jest ogromnym wyzwaniem inżynierskim i wymaga nakładów czasu pracy którego nie przewidział wydawca w swoim budżecie. Koledzy z DICE do dzisiaj mam wrażenie nie opanowali konsoli gry (czaty na serwerze). Dorobienie komunikatów typu Yell zajęło panom kilku miesięcy i kilku patchy gry. jak to wygląda w wykonaniu zewnętrznego studia widać po MOHW (Danger Close poradziło sobie tak nie do końca z silnikiem)
Niech sobie ten BF4 wygląda jak BF3 (nie obrażę się), ale wolałbym aby skupili się na ułatwieniach gameplaya w sieci. Może być tak, że próba optymalizacji BF4 pod wielordzeniowe konsole utopi z kolei, gameplay na PCtach (2/4 rdzen w standardzie). I tutaj by był dopiero lament. Ale BF4 ma premierę przed premierą PS4.I miejmy nadzieję że nasze dzisiejsze blaszaki nie będą nadawały się do wymiany - bo BF4 klatkuje :)

Portret użytkownika prostynick

Wszystko co zostało zrobione

Wszystko co zostało zrobione po premierze, jest dokładnie w takim stylu jak to z dodaniem yell - czeka się na to kupę czasu i działa byle jak. Chat w grze na początku to był śmiech na sali. Dla tych, którzy grali w niższych rozdzielczościach, to już w ogóle tragedia była - zasłonięte pół ekranu. Poprawili chat, ale jak - wciąż wygląda tragicznie, wciąż nie można scrollować, wciąż nie działa między rundami - krok wstecz w stosunku do BC2. Takich drobnostek, które ruszyli by poprawić, a które wciąż wyglądają źle jest więcej. Mam wrażenie, że po prostu najlepsi programiści w DICE od razu po premierze poszli od razu pracować nad BF4, ci słabsi nad DLC, a bugi poprawiają najmłodsi przez co wygląda to jak wygląda. Migającego commo rose raz na jakiś czas po reanimacji chyba już nie poprawią, a minęło prawie 1,5 roku.
Druga sprawa sam BF4 - dziwne, że nie zaczęli robić BF:BC3. Między BF2 a BF3 była spora różnica w czasie, więc kolejna wyczekiwana wersja to znaczna różnica. Obawiam się, że między BF3 a BF4 będzie taka różnica jak między BC2 i BF3, czyli nie aż tak duża. Coś mi się wydaje, że panowie z EA zachłysnęli się komercyjnym sukcesem BF3 i liczą na to, że nachapią się od razu wydając BF4, który zapewne nie będzie się diametralnie różnił od BF3.

Portret użytkownika Ubawiony

ja tam nie będę narzekał

ja tam nie będę narzekał jeśli gra będzie w pełni obsługiwała 8 rdzeni ;), natomiast co do multi trudno się z Wiciem nie zgodzić dużo temu enginowi brakuje i cholera wie czy to poprawią