Tryby gry w Counter Strike: Global Offensive - ustawienia domyślne

Tryby gry w Counter Strike: Global Offensive - ustawienia domyślne

Wraz z grą CS:GO, Valve wprowadziło zupełnie inną filozofię konfiguracji mapek w grze gdzie wystarczało wyedytować plik mapcycle.txt (domyślnie) by cieszyć się własnymi mapkami. Ale w starszych wersjach CSa nie ma tego co jest w CSGO, a mianowicie predefiniowanych trybów gry.
Niniejszy artykuł opisuje domyślne ustawienia trybów gry CSGO w oparciu o plik gamemodes.txt. Bez zrozumienia struktury tego pliku, ciężko będzie wam ustawić własny tryb rozgrywki, listę mapek, a w najgorszym przypadku wasz serwer nie będzie widoczny na steamie (bardzo częsta przypadłość).
Zagadnienia związane z modyfikacją serwera opisze w następnym artykule z poradnika CSGO.
Valve uraczyło nas 5 podstawowymi trybami gier. Są to:

  • Classic Casual
  • Classic Competitive
  • Arms Race
  • Demolition
  • Deathmatch

Każdemu z tych trybów, przypisano domyślnie pakiety dostępnych mapek oraz ustawienia rozgrywki (ilość graczy, długość rundy, ilość kasy od której rozpoczynacie grę, i wiele innych)

Ustawienia te zostały zgromadzone w jednym pliku - gamemodes.txt.
Lokalizacja pliku

[katalog gry]\csgo\gamemodes.txt

[katalog_gry] - to katalog gdzie znajduje się plik srcds.exe

UWAGA: Nigdy, przenigdy nie zmieniajcie nic w tym pliku. Jeśli chcecie wprowadzić jakąkolwiek zmianę w zestawie mapek, czy w też w ustawieniach rozgrywki skorzystajcie z pliku gamemodes_server.txt.example który znajduje się tam gdzie gamemodes.txt.
Wystarczy zmienić nazwę pliku gamemodes_server.txt.example na gamemodes_server.txt a serwer zacznie czytać zawartość tego pliku i nadpisze domyślne ustawienia, waszymi ustawieniami.

Trudno się spierać czy to dobre rozwiązanie, jedno jest pewne, osoba która przesiada się z administracji serwerów CS na CSGO, poczuje się zagubiona. O co tutaj właściwie chodzi?!

Typy gier i ustawienia tych gier wymusza się poprzez dopisanie kilku komend do linii startowej serwera.

Podstawowa linia startowa serwera ma postać dla Windws Server:

srcds.exe -game csgo -console -usercon +game_type N +game_mode M +mapgroup [grupa_map] +map de_dust2

A dla systemów linksowych:

./srcds_run -game csgo -console -usercon +game_type N +game_mode M +mapgroup [grupa_map] +map de_dust2

W kodzie znajdują się zmienne N, M oraz [grupa_map].

W zależności od tego jakie wartości będą miały te zmienne, serwer uruchomimy w żądanym przez nas typie i z określonymi ustawieniami. Spójrz na tabelę:

Nazwa typu gry N M
Classic Casual 0 0
Classic Competitive 1 0
Arms Race 0 1
Demolition 1 1
Deathmatch 1 2

A co z ustawieniami zmiennej [grupa_map]?
Spójrzmy do pliku gamemodes.txt. Otwieramy go i.. połowie z Was zaczyna się robić niedobrze. Brawo dla Valve ;-). Zalecam otwieranie tego pliku, w dobrym edytorze tekstowym.
Plik ten składa się z 6 sekcji.

  • "gameTypes"
  • "mapgroups"
  • "maps"
  • "botDifficulty"
  • "mpSessionVisibility"
  • "maptypes"

Pierwsza sekcja "gameTypes" składa się kilku podsekcji. Nas interesuje ta ("mapgroupsMP") która mówi jakie grupy map, można odpalać w danym konkretnym trybie gry. Obrazuje to poniższa tabela.

Tryb gry [grupa_map]
Classic Casual mg_dust247 ,mg_reserves, mg_hostage, mg_active
Classic Competitive mg_de_inferno, mg_de_train, de_mirage, mg_de_nuke, mg_de_cbble, mg_de_overpass, mg_de_cache
Arms Race mg_armsrace
Demolition mg_demolition
Deathmatch mg_active, mg_hostage, mg_reserves, mg_dust247

Skoro już wiemy jakie grupki mapek przypisane są do danego trybu gry, wypadałoby wiedzieć jakie mapki wchodzą w skład danej grupy map.
Dlatego przechodzimy do sekcji "mapgroups" w skład której wchodzą zdefiniowane grupy mapek (złożone z kilku mapek)

  • mg_op_bravo
  • mg_hostage
  • mg_bomb
  • mg_deathmatch
  • mg_armsrace
  • mg_demolition

Dostępne sa też grupy złożone z jednej mapki (tak wiem.., ale nie ja to wymyśliłem) Przykładowo są to:

  • mg_de_train - złożona z mapki de_train
  • mg_de_dust - złożona z mapki de_dust
  • mg_de_dust2 - złożona z mapki de_dust2
  • mg_de_aztec - złożona z mapki de_aztec

i wiele, wiele innych (lista dostępna w pliku).
Proponuję abyśmy porozkładali na części pierwsze grupy map. A konkretnie jakie mapki wchodzą w skład podstawowych [grupa_map].
Bo właśnie z tych mapek będzie się składała lista mapek na Twoim serwerze.

[grupa_map] Mapki
mg_op_bravo de_overpass, de_cbble, de_cache, de_gwalior, de_ali, de_ruins, cs_agency, de_chinatown, cs_siege, de_seaside
mg_hostage cs_militia, cs_assault, cs_office, cs_italy
mg_bomb de_dust2, de_train, de_inferno, de_mirage, de_dust, de_aztec, de_nuke, de_vertigo
mg_deathmatch de_dust2, de_train, de_inferno, de_mirage, de_mirage, de_dust, de_aztec, de_nuke, de_vertigo, cs_militia, cs_assault, cs_office, cs_italy, ar_monastery, ar_shoots, ar_baggage, de_lake, de_stmarc, de_sugarcane, de_bank, de_safehouse, de_shorttrain,
mg_armsrace ar_monastery, ar_shoots, ar_baggage
mg_demolition de_lake, de_stmarc, de_sugarcane, de_bank, de_safehouse,
de_shorttrain

Uzbrojeni w tą wiedzę odpalmy sobie serwer z domyślnymi ustawieniami w trybie np. Classic Casual

srcds.exe -game csgo -console -usercon +game_type 0 +game_mode 0 +mapgroup mg_bomb +map de_dust

Dla trybu Classic Competitive to linia komend startowych serwera będzie wyglądała tak:

srcds.exe -game csgo -console -usercon +game_type 1 +game_mode 0 +mapgroup mg_de_nuke +map de_dust2

Jak wspomniałem na wstępie, niniejszy artykuł dotyczy domyślnych ustawień, proponowanych przez Valve. Ale rzecz jasna my mamy inną wizję naszego serwera. Jak zmodyfikować tryb gry.. opiszę w następnym artykule.


Tagi: