Trailerowe Złote Sewydże 2012

Trailerowe Złote Sewydże 2012

Dobry zwiastun potrafi mnie często podekscytować bardziej niż to, co zapowiada. Branża gier wideo spędza coraz więcej pieniędzy na marketing, a co za tym idzie, także na trailery i reklamy wszelakie. W 2012 roku nie brakowało przedmiotów zachwytu, a w tym rozdaniu Złotych Sewydżów możecie je wszystkie obejrzeć.
 
12 miesięcy temu narzekałem, że „rok 2011 nie obfitował w aż tak dużo wybornych trailerów jak 2010”. Dziś mógłbym niestety przedstawić identyczną analogię w odniesieniu do 2012 roku, ale nie czas na narzekania – mimo wszystko jest się czym radować! Z tego tytułu zacznę więc od czegoś bardzo pozytywnego, czyli Zaskoczenia roku. Nagrodę w tej kategorii zbiera debiutancka zajawka Mortal Kombat na PlayStation Vita za kapitalne zgranie i bardzo zgrabne wplecenie charakterystyki mobilnego grania i samej Vity.

 
Następnie zwiastun także niespodziewany, ale podpadający bardziej pod kategorię Najbardziej szalonego – trailer Mad Riders „Tylko do użytku wewnętrznego”. Za co? Wystarczy że napiszę „zapowiedź zapowiedzi teasera do trailera gry, świat drzew i niesamowita prędkość 74,6 FPS w Bardzo HD 1800P”.

 
Za Najlepszy dźwięk Złoty Sewydż należy się (po raz kolejny niespodziewanie) zajawce Landwehr Canal DLC do gry Sniper Elite V2. Filmiki z cyklu „z życia kuli” widzieliśmy już nieraz, ale z tak kapitalnie zmontowanym dźwiękiem chyba jeszcze nie.

 
Najlepszą reklamą bez większego namysłu wybrałem fenomenalny spot Give Us Liberty Or Give Us Death z Assassin’s Creed 3. Najwyższa jakość animacji, rewelacyjna kreatywność i świetny montaż. Warto jednak zaznaczyć, że gdyby w reklamie Maksa Payne’a 3 lepiej zgrano obraz z muzyką (strasznie zmarnowano potencjał), to zwycięzca byłby inny. 

 
Nagroda specjalna wędruje do Francji, w ręce Ubisoftu. Ich miniserię Uwierz w Duchy promującą Ghost Recon: Future Soldier trudno zakwalifikować do którejś z kategorii, stąd stworzyłem specjalną, gdyż te trzy filmiki ucharakteryzowane na program Broń przyszłości z kanału Discovery (włącznie z niesamowicie charyzmatycznym prowadzącym – Mackiem) zasługują na wielkie uznanie. Oby więcej!

 
Zanim przejdę do „mięska”, przedstawię wam jeszcze Zawód roku, czyli zwiastun Take Back Earth zapowiadający Mass Effect 3. Ileż to szumu było! Odliczanie, zwiastuny zwiastunów! A niestety trochę kupa wyszła. Faktyczne starcie Komandora Sheparda z obcymi na Ziemi (czyli sedno) trwa w tym trailerze może 10 sekund, a rozszerzoną wersję tej zajawki z czystej uprzejmości dla EA przemilczę.

 
W ubiegłym roku główne kategorie opiewały na zwiastuny rozgrywki i animacje, podczas gdy aktorskie zajawki ledwo doczekały się wzmianki w postaci Black Opsa. W tym roku obrodziło i prezentuję wam aż trzech godnych przedstawicieli.
3. Zestawienie otwiera, znowu, Call of Duty: Black Ops, choć tym razem jego sequel. Klip pod tytułem Niespodzianka może nie porywa, ale zasługuje na podziw poziomem realizacji – no ale tak to bywa, gdy do wyreżyserowania ściąga się Guya Ritchiego.

 
2. Miejsce drugie to zaskakująco dobry teledysk do Castle of Glass zespołu Linkin Park, który jednocześnie promuje Medal of Honor: Warfighter. Oczekiwania miałem bardzo niskie, a nawet aktorów zaangażowali dobrych. No i sama piosenka niczego sobie!

 
1. Pierwsza lokata to rzecz fantastyczna. Fenomenalna! Najlepsze co widziałem promujące gry w 2012 roku – a pierwszy seans nastąpił już w lutym! Realizacyjnie aktorski trailer Sleeping Dogs nie odbiega od ścisłej czołówki Hollywood. Ciekawy podkład muzyczny, kreatywne zdjęcia, kapitalna choreografia i rewelacyjny montaż (i to dokładnie taki, jaki lubię najbardziej).

 
Czas na drugą główną kategorię, czyli animacje. Wybierać z czego było, ale niestety nic mnie tak nie wytargało za mosznę jak np. The Old Republic rok temu (i dwa lata temu, i trzy). Oto pięciu laureatów Złotych Sewydżów.
 
5. Zestawienia rozpoczynazwiastun Darksiders 2 pt. Death Strikes rozbity na dwie części. Prawdziwe wrażenie robi ta druga, ale najlepiej oglądać w całości, tak jak poniżej. Bardzo dobre zgranie z muzyką, świetne użycie spowolnionego tempa no i sam Śmierć, kozaczący co nie miara z kulminacją w postaci prawdziwej formy Ponurego Żniwiarza.

 
4. Miejsce czwarte należy do PlanetSide 2 i niezawodnego studia Blur, które popełniło Death is no Excuse – absolutną rewelację (jak zwykle zresztą). Jakie to śliczne! Jakie epickie! Ile tu się dzieje! I gdyby tylko muzyka była lepsza…

 
3. Podium otwiera Assassin’s Creed 3 i jego zwiastun z targów E3. Niestety jest on bardziej konwencjonalny niż miażdżący analogiczny trailer Revelations, ale jak każda animacja Ubisoftu broni się naprawdę dobrze, bardzo dobrze wręcz. Byłoby rewelacyjnie, ale podobnie jak w przypadku PlanetSide 2 zabrakło lepszej muzyki i bardziej odczuwalnego zgrania.

 
2. Druga lokata to ponownie nagroda dla Blur Studio, które dało nam zwiastun „e-trójkowy” Transformers: Fall of Cybertron. Może nie jest on tak poetycki jak wcześniejsza zajawka z VGA, ale muzykę po raz kolejny dobrano bardzo trafnie, grafika zwala z nóg, a niespodziewane pojawienie się przeolbrzymiego Metropleksa to coś, co każdy powinien zobaczyć

 
 
1. Zwycięzca kategorii na najlepszą animację wlewa dumę w polskie serca, bowiem mowa tu o polskim intrze do polskiej gry – dziele Platige Image z Wiedźmina 2. Firma Tomka Bagińskiego przygotowała ten cudny kawałek ruchomych obrazków na potrzeby konsolowej wersji „Wieśka”. Mógłbym się w tym miejscu rozpływać nad maestrią montażu, obrazu i dźwięku, ale napisze tylko: poezja w ruchu.

 
W tym rozdaniu Złotych Sewydżów pora na moment najważniejszy, czyli statuetki dla filmów zwiastujących rozgrywkę. Niestety w zeszłym roku nie było się szczególnie czym podniecać (zwłaszcza w porównaniu z 2011-tym), ale nagrodzić jak najbardziej jest co.
5. Zaczynam od zajawki Need For Speed: Most Wanted (2), która świetnie reklamuje główne “ficzery” gry Criterion z pomocą Dizee Rascala, nie wychodząc przy tym z formuły wideoklipu.

 
4. Tuż za podium trailer rozgrywki Dishonored, który narobił wiele szumu nie ze względu na wybitny poziom wykonania, a samą prezentowaną rozgrywkę właśnie. Można powiedzieć, że jest to chyba najważniejsze, ale zależy jak spojrzeć. Tak czy owak, wrażenie na odbiorcach wywołała też piosenka Drunken Whaler, która szybko stała się hymnem gry Arkane Studios.

 
3. Najniższy stopień „pudła” przypadł w udziale klipu Doomsday, promującego Armored Core V. Nazwa ta wzięła się z tytułu utworu muzycznego od Nero, później użytego zresztą także w trailerze Borderlands 2. Montażysta zajawki ACV wykonał jednak o wiele lepszą robotę, kapitalnie zgrywając obraz z muzyką i wykorzystując elementy fenomenalnej animacji, która zadebiutowała wcześniej (gorąco polecam!). Trochę drażni mnie jawna dubstepowość tego utworu, ale kiedy z ekranu bije taka moc wszystkie grzechy odpuszczam.

 
2. Za zwiastunami Spec Ops: The Line stał ktoś naprawdę utalentowany, gdyż imponuje każdy jeden z nich. Kiedy ujrzałem ten premierowy, byłem w zasadzie pewien (a była połowa roku!), że oto otrzymałem trailer godny Złotego Sewydża, godny najwyższego uznania. Ostatecznie o włos rozminął się z pierwszym miejscem, ale faktem pozostaje, że widz raczony jest kapitalnymi zdjęciami i muzyką Groove Addicts oraz fenomenalnym, kreatywnym montażem. Cudo. Aha, właśnie – jeśli jeszcze nie graliście w nowego Spec Opsa, to rzućcie wszystko i naprawcie ten błąd. Podziękujecie mi za to.

 
1. Trailer przygotowany z okazji dziesięciolecia Grand Theft Auto: Vice City i premiery jego wersji na telefony komórkowe spadł jak grom z jasnego nieba. Mniej-więcej od końca listopada aż do lutego nikt nie spodziewa się zobaczyć jakiegoś konkretnego zwiastuna, a tu proszę! Krótki, ale jakiż rozkoszny! Prosty, acz bardzo efektowny montaż w rytmie Self Control Laury Branigan unurza nas w klimacie lat 80. i człowiek jest tylko o krok, by sięgnąć ręką na półkę po Vice City (bądź ściągnąć wersję na iOS/Androdia).

 
No dobrze, nagrody w zasadzie rozdane. Ale! W tym roku postanowiłem przyznać także statuetkę dla najlepszej fanowskiej produkcji na motywach gry. Wiadomo, że w tej kategorii niekwestionowanym liderem jest niejaki Ferdynand Wong, ale w 2012 roku z grubej rury uderzył ktoś, kto nawet słynnego azjatę potrafi wprawić w zakłopotanie – chłopaki z Infectious Designer. Ich Killzone Intercept jest na takim poziomie, że widz wytyka właściwie tylko klisze w scenariuszu, a to już gruba sprawa, jak na amatorski projekt.

 
Żeby oddać Freddiemu sprawiedliwość, zapodaję też jego klip, bo naprawdę pokazał się w ubiegłym roku ze świetnej strony (wyłączając fatalnie niezręczne Video Game High School). Najlepszy klip jego autorstwa to The Greatest R/C Car Chase Ever, zrealizowany dzięki bodźcowi Electronic Arts przy okazji premiery Most Wanted (2).

Bodziec internetowemu twórcy sprzedała także inna firma, Square Enix, najmując Pwnishera do zrealizowania shorta o Sleeping Dogs. Młodzian wywiązał się z zadania tylko niewiele gorzej niż profesjonaliści przy debiutanckim zwiastunie aktorskim (patrz wyżej), a jego dzieło zaskakuje wielce profesjonalną choreografią.

 
Na deser najbardziej kontrowersyjny trailer ubiegłego roku, czyli Atak świętych z Hitmana Rozgrzeszenie. Wrzawa po hardkorowych siostrach zakonnych opadła dopiero niedawno, a został nam naprawdę zacny zwiastun, który wyróżnia się z tłumu nie tylko dyskusyjną treścią, ale i przepiękną jakością animacji.

 


Komentarze

Portret użytkownika Dzichader

Ale dno Konfrontując Twoje zestawienie top trailerów z rzeczywistością przestanę oglądać Trailery.
Assisin Creed -> http://www.youtube.com/watch?v=7woX4cTfKo8
Ghost Recon? Na ciul taktyka w tej grze?
CoD? no comment.
Medal? Wiadomo było, że nie dorówna ani się nie wstrzeli.
NfS? Please kill me!

W sumie to tylko PlanetSide 2, Dishonored zasługują na miano Trailera, bo pokazują faktyczną rozgrywkę a nie marketingowe kłamstwa.

Portret użytkownika SavagE

żal w ogóle polemizować z twoją wypowiedzią. I widać, że PlanetSide 2 to chyba w życiu nie odpalałeś.

[quote=Anubis]Ile razy przeszedłeś windowsa?[/quote]

Portret użytkownika QBA90WTF

to nie ma być gameplay tylko trailer :P

Portret użytkownika csMKJP

DNO!